شاید در مراحل اولیه ساخت ساختمان خود این سوال برایتان پیش آمده باشد که آیا استفاده از جعبه آتشنشانی اجباری است یا خیر؟ برای پاسخ دادن به این سوال باید ابتدا نگاهی به قوانین و ضوابطی که توسط سازمان آتشنشانی که در خصوص استفاده از جعبه های آتشنشانی وضع شده است داشته باشیم، چرا که در شرایطی شما ملزم به استفاده از جعبه آتشنشانی در ساختمان خود هستید. به همین دلیل در این مطلب از اعلام حریق ارجمندی قصد داریم که قسمت هایی از ضوابط و بخشنامه های مربوط به سازمان آتشنشانی که در خصوص لزوم استفاده از جعبه های آتشنشانی است را با هم بررسی می کنیم.

 

در چه شرایطی باید در ساختمان از جعبه آتشنشانی استفاده کرد؟

مواردی که در ادامه در اختیار شما قرار می گیرد، همانطور که گفتیم بخشی از بخشنامه سازمان آتشنشانی برای ساختمان هاست و ما آن را به زبان قابل فهم تر و ساده تر برای شما بازگو می کنیم.

  • ساختمان هایی که ارتفاع آن ها نهایتا 3 طبقه است و در هر کدام از طبقه ها دارای یک واحد هستند و در پایان زیر بنای هر طبقه 140 متر است، نیازی به نصب جعبه آتشنشانی و لوله کشی های مربوط به آن را ندارند.
  • ساختمان هایی که ارتفاع آن ها از 3 طبقه تا 5 طبقه می باشد و زیر بنای آن ها از 140 تا 230 متر مربع می باشد، باید سیستم لوله کشی مخصوص جعبه آتشنشانی را با لوله دارای قطر 1.5 اینچ انجام دهند و از طرفی به صورت یک طبقه درمیان باید جعبه آتش نشانی را نصب کنند. به عنوان مثال در یک ساختمان پنج طبقه در طبقه همکف، دوم و چهارم باید جعبه آتشنشانی نصب شود.
  • ساختمان هایی که ارتفاع آن ها بین 3 تا 5 طبقه است و زیر بنای آنها بیشتر از 230 متر می باشد باید از لوله 1 تا 2 اینچ برای سیستم آب رسانی آتشنشانی استفاده کنند و در هر یک از طبقات یک جعبه آتشنشانی برای شرایط اضطراری نصب کنند.
  • در ساختمانی هایی که ارتفاع آن ها بیشتر از 5 طبقه است، باید در تمام طبقات جبعه آتش نشانی نصب شود و این موضوع هیچ ارتباطی به زیر بنا ندارد. همچنین برای انتخاب لوله آب رسانی و سیستم لوله کشی باید کارشناس آتشنشانی سایز لوله های مرد استفاده را محاسبه و به شما اعلام کند.
  • در مواردی که شما برای ساختمان نیاز به جعبه آتش نشانی دارید می توانید از والو و کوپلینگ 1 اینچ استفاده کنید و همچنین از شیلنگ برزنتی برای مواقع ضروری بهره بگیرید. نمونه های شیلنگ بعدی که می توانید استفاده کنید شینگ های هوزریلی به همراه شیر سه حالته استفاده کنید تا در زمان حادثه بتونید آمادگی لازم را داشته باشید.
  • در صورتی که قصد لوله کشی برای سال های بزرگ مانند سوله ها، انباری ها، واحد های تجاری، سالن ها اجتماعات و... را دارید باید این کار را زیر نظر کارشناس انجام دهید، همچنین باید سعی کنید جعبه های آتش نشانی داخل ساختمان دارای شینگ های آتشنشانی هوزریلی باشند که همه افراد بتوانند از آن ها به راحتی استفاده کنند. از طرفی برای لوله کشی باید به یاد داشته باشید که همزمان باید از شیلنگ ها، شیر ها و کوپلینگ های مخصوص برزنتی استفاده کنید و در پایان فاصله جعبه های آتش نشانی از هم در چنین ساختمان هایی باید 30 متر از هم باشد.
  • لوله رایزر که لوله اصلی آتش نشانی می باشد از بالاترین نقطه ساختمان تا پایین ترین قسمت ادامه پیدا کرده است و باید در نظر داشت که این سیستم باید بتواند به مدت 10 دقیقه آتش سوزی را کنترل کند تا گروه های امداد و نجات و آتش نشانی به محل برسند. فشاری که این سیستم باید بتواند در این 10 دقیقه سر نازل ها ایجاد کند 23 اتمسفر می باشد.

  جعبه آتشنشانی نصب شده

مواردی که گفتیم پر استفاده ترین ضوابط و مهمترین آن ها بوده اند. اگر ساختمانی که شما قصد ساخت آن را دارید در دسته بندی های بالا نبود یا به عبارتی زیر 3 طبقه است نیازی به جعبه آتش نشانی یا فایرباکس ندارید، البته این موضوع را در نظر داشته باشید که همیشه اولویت با نظر کارشناس آتشنشانی می باشد و ما فقط می توانیم اطلاعات تئوری را در این خصوص در اختیار شما قرار دهیم.
در ضمن مطالب زیر می توانند اطلاعات مفیدی در خصوص جعبه های آتش نشانی و ملزومات آن در اختیار شما قرار دهند.