هنگامی که از یک کپسول اتش نشانی استفاده می شود حتی برای مدت زمان کوتاه باید دوباره عمل شارژ کپسول اتش نشانی روی ان انجام شود تا کارائی لازم در آتش سوزی بعدی را داشته باشد. برای این کار می توانید به مراکز شارژ کپسول اتش نشانی مراجعه کرده و یا اگر خودتات تخصص کافی برای شارژ کپسول آتشنشانی دارید خودتان این کار را انجام دهید.عمل شارژمجدد کپسول آتش نشانی بسیار ساده بوده و شامل چند مرحله ساده می باشد. متناسب با کپسول آتش نشانی شما برای شارژ انها دستگاههای مختلفی و همچنین دستورالعمل های متفاوتی وجود دارد. عمل شارژ کپسول آتشنشانی بیشتر توسط مراکز مجاز مانند آتش مهار ارجمندی و دیگر مراکز که دارای دستگاههای خاص هستند صورت می گیرد. در ادامه مطلب تصمیم داریم که طریقه شارژکپسول آتش نشانی  (recharge a fire extinguisher) را توضیح دهیم .

فرایند شارژکپسول آتش نشانی دارای چند مرحله اما تخصصی به شرح زیر است :

1- مرحله ابتدایی شارژکپسول آتش نشانی

قبل از شروع شما باید از نوع خاموش کننده خود و دستورالعمل های ان باخبر باشید. به عنوان مثال کلاس a اين كلاس مخزن سیلندر انها با اب پر می شود. در حالت معمول نیز به رنگ قرمز هستند. این مورد برای دیگر کلاس های خاموش کننده مانند b ,c ,d و حتی کلاس های ترکیبی صدق نمی کند و مواد درون انها با مواد شیمیایی خشک پر می شود. این مفم است که چه موادی برای شارژمجدد کپسول آتش نشانی لازم است زیرا به عنوان مثال اگر کپسول گاز را با اب شارژ کنید. میتواند برای شما مضر باشد. هنگام بروز آتش سوزی نیز شما فرصت تشخیص نخواهید داشت.

2- تخلیه کپسول آتش نشانی

اگر کپسول آتش نشانی برای خاموش کردن آتش حتی برای یک بار استفاده شده و مواد ان به طور کامل تخله نشده باشد باز هم باید کپسول را شارژ کرد. به عملیات تخلیه مواد درون کپسول آتش نشانی عمل تخلیه گفته می شود. که عمل تخلیه کپسول آتش نشانی را می توان به راحتی و با نگه داشتن ضامن تا زمانی که دیگر موادی از ان خارج نمی شود انجام داد. تمام محتویات درون کپسول قبل از شارژ باید تخلیه شود و دوباره مجددا کپسول را شارژ کرد.

3- تمیز کردن و چک کردن

تمیز کردن و چک کردن بخش های مختلف یک خاموش کننده قبل از شارژ یک از کارهای مهم محسوب می شود. این تمییزکاری برای اجزای بیرون سیلندر مانند شیلنگ ، اهرم فشار و ... است. اطمینان حاصل کنید که نازل اهرم و حلقه پلمپ کاملا سالم و بدون عیب است. اگر دیدید که قطعات فرسوده یا پاره شده اند قبل از شارژ مجدد ان این قطعات را تعویض کنید. با استفاده از دستگاههای نشت یاب مطمئن شوید که کپسول شما هیچ گونه نشتی ندارد.

4- عمل شارژ کپسول آتش نشانی 

اگر خودتان این کار را می خواهید انجام دهید باید به یک دستگاه فشار و موادی که درون کپسول ها قرار می گیرد دسترسی داشته باشید. موادی که در بازار با نام Fireade2000 به فروش می رسد با بیشتر خاموش کننده ها سازگار است. و به عموم مردم نیز فروخته می شود. شارؤ کپسول آتش نشانی باید طبق دستورالعمل شارژان کپسول انجام شود. از هر محصولی که برای پرکردن کپسول استفاده می کنید باید تاسطح معینی شارژ شود و بعد توسط دستگاههای کمپروسور به طور کامل پر شود