آتش سوزی منازل هر ساله تعداد زیادی تلفات به جا می گذارد، دلایل این حوارت عبارتند از: بی احتیاطی، عدم رعایت اصول ایمنی و عدم آگاهی در خصوص استفاده از تجهیزات اطفا حریق است. به همین دلیل این مطلب از گروه اعلام حریق ارجمندی را به انتخاب کپسول آتشنشانی مناسب منزل اختصاص داده ایم تا بتوانیم در بالابردن آگاهی و اطلاع رسانی در مورد اطفا حریق به شما اطلاعات مفیدی ارائه دهیم.

 

کدام کپسول آتشنشانی برای منزل مناسب است؟

داشتن آمادگی در برابر آتش سوزی این روزها یک امر بسیار ضروری است و داشتن اطلاعات لازم در این خصوص می تواند برای شما بسیار مفید و موثر باشد، چرا که به قول معروف حادثه هیچگاه خبر نمی کند و شما باید در شرایط اضطراری آمادگی لازم برای انجام اقدامات لازم را داشته باشید.
کپسول های آتشنشانی انواع مختلفی دارند که بر اساس محتویات مواد خاموش کننده درون آنها دسته بندی می شوند. هر کدام از این کپسول ها برای خاموش کردن یکی از انواع آتش قابل استفاده است. پس در ادامه هر کدام از این موارد را به صورت خلاصه با هم بررسی می کنیم تا بتوانید در زمان حاثه تصمیمات درستی بگیرید.

 کپسول آتش نشانی 2 کیلوگرمی و 4 کیلوگرمی

انواع کپسول های آتش نشانی مناسب برای منزل

در این قسمت به طور مختصر توضیح می دهیم که از کدام نوع کپسول در کدام از قسمت از خانه می توانید استفاده کنید.

 

کپسول آتشنشانی مخصوص پذیرایی و اتاق خواب

کپسول آتشنشانی آب و گاز آب یکی از رایج ترین مواردی است که برای خاموش کردن آتش می شناسیم و از آن استفاده می کنیم. کپسول آب و گاز همانطور که از اسم آن معلوم است حاوی آب است و برای اینکه در زمان استفاده از فشار کافی برخوردار باشد برای بالا بردن فشار هوا استفاده می کنند. این کپسول ها در خانه برای خاموش کردن وسایل چوبی، موکت، فرش و مبلمان استفاده می شود. ولی باید به یاد داشته باشید که این کپسول ها برای خاموش کردن آتش سوزی در اثر الکتریسیته، مایعات اشتعال زا و روغن خوراکی در حال سوختن مناسب نیستند و ممکن است برای شما خطر ساز شود.
همچنین شما می توانید از کپسول آتشنشانی حاوی فوم برای این مکان ها استفاده کنید و با استفاده از آتش سوزی هایی به جز موارد مربوط به گازهای اشتعال زا، روغن خوراکی و آتش سوزی در اثر برق استفاده کنید.

 

کپسول آتشنشانی مخصوص آشپزخانه

کپسول های آتشنشانی حاوی مواد شیمیایی خیس شده که به آن ها (wet chemical) هم می گویند تنها کپسول آتش نشانی است که شما می توانید برای خاموش کردن آتش سوزی های روغن خوراکی و مواد غذایی استفاده کنید. این کپسول های آتشنشانی حاوی ترکیبات شیمیایی مانند بی کربانات پتاسیم است که در دمای بالا به دی اکسید کربن تبدیل می شود و همین موضوع از رسیدن اکسیژن به آتش جلوگیری می کند و البته باید به یاد داشته باشید که خاموش کردن آتش سوزی در اثر روغن های خوراکی کار بسیار حساس است و شما باید یا از کپسول گفته شده استفاده کنید و یا با استفاده از پتو ها مخصوص خاموش کردن آتش سوزی، اطفا حریق را انجام دهید.

 کپسول آتشنشانی Co2

کپسول آتشنشانی مورد استفاده در پارکینگ

بهترین کپسول برای استفاده در پارکینگ کپسول آتشنشانی CO2 است، شما می توانید از این کپسول ها برای خاموش کردن آتش سوزی های در اثر الکتریسیته و مایعات اشتعال زا مانند بنزین استفاده کنید.

 

نکات مهم در خصوص استفاده از کپسول در منزل

  • همیشه به یاد داشته باشید که کپسول مورد نظر شما باید دارای وزن مناسبی باشد تا هم در زمان نصب از نظر سنگینی مشکلی برای شما ایجاد نکند.
  • کپسول های آتشنشانی خود را در قسمت هایی از خانه نصب کنید که در دسترس همه افراد در همه قسمت های خانه باشد.
  • نکات مهم در خصوص نگهداری از کپسول ها رعایت کنید.

خب، امیدوارم که این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد و از آن استفاده لازم را برده باشید.
شما می توانید مطالب زیر را در خصوص کپسول آتش نشانی مطالعه کنید تا در زمان حوادث با آمادگی و آگاهی بیشتری عمل کنید.

کپسول آتشنشانی

بهترین مارک کپسول آتش نشانی