در هنگام بروز آتش سوزی یکی از مشکلاتی که برای برخی از افراد رقم میخورد عدم تسلط به استفاده درست از کپسول آتش نشانی است و از کپسول آتشنشانی استفاده بهینه و درست نمی کنند. از اینرو تصمیم داریم که یک آموزش مختصری در مورد نحوه استفاده  از کپسول آتش نشانی و اینکه در چه مواقعی باید کدام یک از انها را انتخاب کنیم و شیوه تشخیص ان برای افراد معمولی را توضیح دهیم.

در هنگام اتش سوزی چه کپسولی برای کار ما مناسب است

مواد خشک : در هنگام آتش سوزی مواد خشک و قابل اشتعال مانند چوب و ... باید از خاموش کننده های آبی برای خاموش کردن استفاده کنید . برای مهار آتش در اینگونه اجسام قابل اشتعال می توانید با پوشاندن مواد قابل اشتعال با یک ماده خشک شیمیایی آتش را نیز مهار کنید ولی اگر از خاموش کننده بخواهید استفاده کنید باید از خاموش کننده هایی که پایه آبی دارند استفاده کنید. 

مایعات : در آتش سوزی در مایعات قابل اشتعال مانند رنگ و گیریس و ... باید با استفاده از روش خفه کردن آتش را خاموش کنید بنابراین بهترین انتخاب برای این سری از آتش ها استفاده از کپسول هایی است که یک لایه بر روی ماده ایجاد می کند و مانع رسیدن اکسیژن به ان می شود باید استفاده کرد

تجهیزات کامپیوتری : در این سری تجهیزات و به خصوص تجهیزات برقی از خاموش کننده هایی که رسانا هستند نباید استفاده شود. خاموش کننده های پودرو گاز نیز توصیه نمی شود چون بدلیل موادی که روی برد کامپیوتر و... تجهیزات کامپیوتری میشیند تجهیزات را از کار می اندازد بنابراین بهترین انتخاب برای اینگونه آتش سوزی ها استفاده از خاموش کننده های گازی یا همان co2 است.

تجهیزات فلزی :آتش سوزي هايي كه توسط فلزات  مثل ذرات و براده های فلزاتي مانند منيزيم، آلياژهاي پتاسيم و...رخ مي دهد را بايد با روش خفه كردن آتش ، بوسیله تركيبات پودری خشك كه در كپسول طراحي شده براي اين نوع آتش سوزي ها وجود دارند، آتش را خاموش کرد.

روش تشخیص کپسول co2 و پودرو گاز 

یکی از رایجترین و راحت ترین راه تشخیص کپسول های آتش نشانی co2 با دیگر کپسول های پودرو گاز مي توان به ساختار سیلندر و یا همان محفظه نگهداری مواد اشاره کرد. در کپسولهای پودرو گاز سیلندر آن سه تیکه است و بر روی بدنه جای جوش را مشاهده می کنید اما در سیلندرهای گازی بدنه کپسول یک تیکه است و جای هیچگونه جوشی را روی بدنه مشاهده نمی کنید. یکی دیگر از راه های تشخیص می توان به خروجی شیپوری آن اشاره کرد.

روش استفاده از کپسول co2 : به دلیل فشرده بودن گاز درون این کپسول هنگام استفاده نباید دست خود را به قسمت فلزی بالای کپسول بگیرید زیرا به دلیل خروج ناگهانی گاز بدنه فلزی به سرعت سرد شده و ممکن است که دست شما منجر به سوختگی سرد شود که شدت آن به مراتب خیلی بیشتر از دیگر آتش سوزی ها است. پس هنگام استفاده از کپسول co2 بايد شيپور پلاستیکی که در قسمت خروجی آن تعبیه شده را در دستان خود بگیرید.

طریقه استفاده از کپسول آتش نشانی 

برای خاموش کردن آتش با استفاده از خاموش کننده ها  باید مراحل زیر را دنبال کنید

* ضامن را بکشید.

* شیلنگ کپسول را در مرکز آتش نگهدارید.

*  روی دستگیره کپسول فشار دهید و به روش جاروب کردن ماده را روی آتش بپاشید.