یکی از موارد و نکاتی که به شما در برابر هر حادثه ای کمک می کند این است که نسبت به مقابله با آن حادثه اطلاعات مناسب داشته باشید. از طرفی این موضوع وقتی بحثق در مورد حوادث آتش سوزی است از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار است، چرا که بی گدار به آب زدن و یک عمل بدون فکر در زمان اطفاء حریق ممکن است که ضرر های جبران ناپذیری به شما بزند. به خصوص حریق الکتریکی که خاموش کردن آن با سایر نمونه های آتش سوزی متفاوت است و باید برای انجام این کار به یاد داشته باشید که اگر طبق دستور العمل و اصول مناسبی پیش نروید ممکن است که دچار ضرر های مالی و جانی بسیاری شوید. در این مقاله از اعلام حریق ارجمندی قصد داریم که اطلاعات خودمان در این خصوص را با شما به اشتراک بگذاریم تا بتوانید در شرایط اضطراری عکس العمل بهتری نشان دهید.

 حریق الکتریکی

حریق الکتریکی در کدام دسته بندی آتش سوزی قرار می گیرد؟

همانطور که قبلا در مطلب انواع آتش برای شما توضیح دادیم، آتش سوزی در اثر برق یا همان حریق الکتریکی در دسته بندی آتش سوزی نوع C قرار می گیرد و برای خاموش سازی آن باید نکات مربوط به خاموش سازی این نوع آتش را در نظر بگیرید و همچنین از کپسول آتشنشانی مخصوص حریق الکتریکی استفاده کنید. از طرفی آشنایی بیشتر با این نوع آتش سوزی به شما کمک می کند تلفات جانی و مالی را تا حد بسیار زیادی کاهش دهید.

 

حریق الکتریکی یا حریق کلاس C چیست؟

زمانی که منشاء آتش سوزی مورد نظر شما برق باشد، آتش سوزی شما در دسته بندی حریق کلاس C قرار می گیرد. در بیشتر موارد این آتش سوزی در اثر مشکلات سیم کشی یا سیم های آسیب دیده، اتصال کوتاه های ناخواسته و یا آتش سوزی وسایل برقی و الکترونیکی بوجود می آید. جرقه ایجاد شده در اثر نیروی الکترسیته و یا حرارت در اثر عبور جریان الکتریکی قوی ترین عوامل آتش سوزی نوع C هستند.

 آتش سوزی کلاس C

برای اطفاء حریق الکتریکی باید از چه کپسول آتشنشانی استفاده کنید؟

اول از همه بگذارید تا به شما اخطار دهیم که برای خاموش سازی این نوع آتش سوزی شما اصلا به هیچ وجه نباید از کپسول آتشنشانی آب و گاز و یا فوم استفاده کنید، چرا که آب موجود در این کپسول های آتش نشانی حالت رسانا بودن دارد و همین باعث می شود که شما دچار برق گرفتگی شوید و به زبان ساده در زمانی که خواستید ثواب کنید، کباب می شوید.

 

چطور یک حریق الکتریکی را خاموش کنیم؟

وقتی شما با یک حریق الکتریکی یا آتش سوزی نوع C مواجه می شوید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که جریان برق را قطع کنید و یا وسیله مورد نظر که در حال آتس سوزی است را از پریز جدا کنید. به این صورت از بروز تلفات بیشتر و سرایت آتش به سایر قسمت ها جلوگیری می کنید. بعد از این شما می توانید از کپسولآتش نشانی مخصوص اطفاء حریق نوع C استفاده کنید. در ادامه در مورد این کپسول های آتشنشانی برای شما بیشتر توضیح خواهیم داد. ولی قبل از آن بگذارید که این نکته مهم را برای شما بازگو کنیم که: "وقتی شما از این که ارتباط برق از وسیله مورد نظر یا مدار الکتریکی مورد نظرتان قطع شده است اطمینان حاصل کردید ی توانید با خیال راحت از سایر خاموش کننده ها استفاده کنید، ولی به یاد داشته باشید این روش تنها زمانی جواب می دهد که آتش سوزی مورد نظر وسیله الکتریکی شما به طور کلی نابود کرده است و استفاده از کپسول آتشنشانی حاوی آب یا فوم باعث نمی شود که قسمت های دیگری آسیب بیشتری ببیند "
با ما همراه باشید که در ادامه مهمترین قسمت این مطلب، یعنی کپسول آتشنشانی مخصوص خاموش سازی حریق الکتریکی را خدمت شما معرفی کنیم.

 

کپسول های آتشنشانی مناسب برای اطفاء حریق الکتریکی کدام اند؟

وقتی شما می خواهید که یک آتش سوزی که در اثر الکتریسیته بوجود آمده است را خاموش کنید باید حداقل یکی از عواملی که باعث پایداری آتش شده است را از بین ببرید. سه عامل اصلی پایداری آتش که آنها را با نام مثلث آتش نیز می شناسند عبارتند از:

  • ماده سوختنی (که در اینجا منظور نیروی الکتریسیته است)
  • حرارت
  • اکسیژن

کپسول آتشنشانی CO2 (دی اکسید کربن) یکی از پر استفاده ترین کپسول های آتش نشانی برای خاموش کردن آتش سوزی الکتریکی است. این کپسول آتش نشانی علاوه بر این که اکسیژن را از مثلث آتش حذف می کند و به زبان ساده آتش را خفه می کند و علاوه بر آن به دلیل این که گازی کربن دی اکسید زمان خروج از کپسول بسیار سرد است باعث می شود که حرارت آن قسمت از برود و روند خاموش شدن آتش سریع تر و ایمن تر پیش برود.

کپسول آتشنشانی مناسب حریق الکتریکی

استفاده از کپسول آتشنشانی حاوی مواد شیمیایی راه حل بعدی شما برای اطفاء حریق الکتریکی است. این نمونه کپسول آتشنشانی از رسیدن اکسیژن به آتشسوزی جلوگیری می کند و باعث می شود که آتش مورد نظر خاموش شود.

نکته بسیار مهمی که در خصوص این قسمت وجود دارد این است که: "اگر شما نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی را بلد نباشید، نمی توانید عکس العمل درست در این خصوص انجام دهید و به این صورت نتیجه مناسبی هم در خصوص مقابله با حادثه آتش سوزی نخواهید گرفت" به همین دلیل مطالب زیر را در اختیار شما قرار داده ایم تا بتوانید اطلاعات مناسبی در این خصوص به دست بیاورید.

طریقه استفاده از کپسول آتش نشانی

کپسول آتشنشانی مناسب منزل

 

چطور از حریق الکتریکی پیشگیری کنیم؟

شاید بارها و بارها شنیده باشید که پیشگیری بهتر از درمان است. خب در این قسمت از این مطلب میخواهم بگوییم که این حرف در مورد اطفاء حریق نیز کاملا درست است و باید به یاد داشته باشید که انجام اقدامات پیشگیرانه باعث می شود که احتمال آتش سوزی پایین بیاید و در صورتی که دچار حادثه حریق الکتریکی شدید بتوانید با اعتماد به نفس بیشتر با آتش سوزی مقابله کنید.

در پایان این مطلب از اعلام حریق ارجمندی نکات و موارد مهم در خصوص پیشگیری از حریق کلاس C را با هم بررسی می کنیم:

  • همیشه در محل هایی که وسیله های برقی وجود دارد، کپسول های آتشنشانی گفته شده را نگهداری کنید تا در زمان حادثه در کمترین زمان بتوانید بهترین عملکرد را داشته باشید.
  • هر چند مدت سلامت وسایل برقی خود را بررسی کنید، چون بیشترین آمار حریق الکتریکی مربوط به وسایل خانگی برقی بوده است.
  • در صورتی که جدیدا به یک خانه نقل مکان کرده اید، سیم کشی و سیستم برقی خانه را یک مرتبه چک کنید و از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنید.
  • مراقب باشید که همیشه از پریز ها به صورت اصولی استفاده کنید و بیش از توان آنها از آنها جریان نکشید و برق رسانی به وسایل برقی به صورت استاندارد و اصئلی انجام شود.