کپسول آتشنشانی CO2 (دی اکسید کربن) به عنوان یکی از اعضای ثابت و پر استفاده در زمینه اطفا حریق هستند. از گاز کربن دی اکسید یا CO2 در خاموش کننده های دستی، چرخدار، ثابت و اتوماتیک استفاده می شود. در ادامه این مطلب برای درک بهتر این موضوع که کپسول آتشنشانی CO2 چه خصوصیاتی دارد و مشخصات کلیدی این نوع خاموش کننده چیست، با هم خصوصیات محتوای این کپسول های آتش نشانی، یعنی گاز دی اکسید کربن را با هم بررسی می کنیم.

 کپسول آتش نشانی co2 یا گاز کربنیک

گاز دی اکسید کربن یا CO2 موجود در کپسول آتشنشانی CO2 چه خصوصیتی دارد؟

گاز دی اکسید کربن که به آن گاز کربنیک نیز می گویند یک گاز خنثی، فاسد نشدنی، بی بو و عایق در برابر برق می باشد که وزن آن از هوا سنگین تر می باشد، به همین دلیل وقتی بوسیله نازل کپسول آتشنشانی این گاز را به سمت آتش سوزی می فرستید، اکسیژنی که با آتش در تماس است را دور می کند و خود جایگزین آن می شود. از طرفی این گاز را می توان به راحتی بوسیله سرما و فشار به صورت مایع یا جامد درآورد و به این صورت نگهداری آن برای شما راحتتر خواهد بود. زمانی که شما گاز CO2 را به صورت جامد در می آورید، در دمای 79 درجه سانتی گراد عمل تصعید انجام می شود یا به زبان ساده تر به طور مستقیم از جامد به گاز تبدیل می شود.
زمانی که در مکان های بسته از این گاز استفاده می کنید یا به هر دلیل این گاز در فضا پخش می شود امکان این که جای اکسیژن را بگیرد و به این صورت حالت سمی به خود می گیرد و در صورتی که کسی به مدت طولانی در معرض این گاز باشد ممکن است که دچار بیهوشی و حتی مرگ آن شخص شود. البته این موضوع زمانی که شما قصد خاموش کردن آتش را دارید نمی تواند شما را آزار دهد و به شما صدمه برساند، پس به یاد داشته باشید.

 کپسول آتشنشانی co2

محفظه کپسول آتشنشانی CO2 چه خصوصیاتی دارد؟

کپسول آتشنشانی کربن دی اکسید دارای بدنه ای به شکل استوانه و از جنس فولاد است که بدون درز ساخته شده و گاز کربنیک در آن به شکل مایع در می آید که بتواند فشار بالای این گاز که در حدود 7000 psi است را تحمل کند. همچنین در این کپسول ها از یک سوپاپ اطمینان استفاده شده است، کار این سوپاپ این است که هر گاه فشار داخلی این کپسول به بیش از 2700 psi برسد عمل می کند و گاز اضافی را به بیرون هدایت می کند.

 

شیر خاموش کننده کپسول آتشنشانی CO2 چه خصوصیاتی دارد؟

کپسول های آتشنشانی CO2 دارای دو نوع هستند:

  • شیر از نوع فلکه ای
  • شیر از نوع اهرمی

البته به یاد داشته باشید که شیر های این کپسول های آتشنشانی را طوری می سازند که بتوان به راحتی از آن استفاده کرد.

 شیر خاموش کننده کپسول آتشنشانی CO2

چگونه از کپسول آتشنشانی CO2 استفاده می کنند؟

از آنجایی که فشار این کپسول ها زیاد است و سر لوله یا اصطلاحا نازل آن ها دارای حالت خاصی است که نهایت فاصله پرتاب این خاموش کننده بین 2 تا 4 متر می باشد و به همین دلیل در زمان اطفا حریق باید به آتش سوزی نزدیک تر باشید.
زمان استفاده از این این کپسول ها باید از فاصله دور تر از آتش سوزی ضامن کپسول را آزاد کنید و سر لوله را دست گرفته و زمانی که در موقعیت مناسبی قرار گرفته اید شیر را باز می کنید یا اهرم را فشار می دهید و با استفاده از نازل قیفی مانند این کپسول های آتشنشانی خاموش کننده ها را به سمت آتش هدایت کنید.
در ضمن در مورد این کپسول ها باید یه یاد داشته باشید که شروع خروج این گاز از کپسول با صدای شدیدی همراه است و ممکن است که برای شما دستپاچه کننده باشد.

نکته:خروج گاز از سر لوله در این نوع خاموش كننده با صدای شدیدی صورت می گیرد و ممكن است برای كسانیكه برای اولین بار با آن كار می كنند ایجاد دست پاچگی نماید.

قیمت کپسول آتشنشانی CO2

شما می توانید از طریق قسمت محصولات ما و لینک زیر به روز ترین قیمت های مربوط به کپسول آتشنشانی را ببینید:

کپسول آتشنشانی CO2 (دی اکسید کربن)