کپسول های آتشنشانی با توجه مواد خاموش کننده ای که در آنها استفاده شده و تاثیری که بر روی هر کدام از انواع آتش سوزی دارند تقسیم بندی می شوند، یکی از خاموش کننده هایی که در کپسول آتشنشانی هالوژنه استفاده می شود گاز هالوژن یا هالون می باشد که در ادامه این مطلب از اعلام حریق ارجمندی اطلاعات کامل تر و دقیق تری در مورد این نوع خاموش کننده به شما می دهیم.

 کپسول آتش نشانی هالوژنه

منظور از گاز هالوژنه یا هالون در کپسول آتشنشانی چیست؟

گازی که ما به عنوان گاز هالوژنه یا هالون میشناسیم و از آن در کپسول آتشنشانی استفاده می کنند، در اصل ترکیبی از عناصر کلر، ید، بروم، فلوئر می باشد و در پایان برای غیر قابل اشتعال سازی این گاز به آن اتم های هالوژن اضافه می کنند تا بتوان از آن برای خاموش کردن آتش استفاده کرد. این ماده برای اولین بار در آمریکا و در سال 1900 کشف شد واز 10 سال بعد، یعنی 1910 در خاموش کننده های سیار و دستی استفاده شد. اما بعد از مدتی گاز مورد استفاده در این خاموش کننده ها سمی تشخیص داده شد و همین موضوع باعث شده استفاده از این گاز به عنوان خاموش کننده ممنوع اعلام شود.
در ادامه برای این که بتوان خاصیت سمی بودن این گاز ها را دور بزنند محققا شروع به تولید گاز های جدیدی کردند که بتواند خاصیت خاموش کنندگی قبلی را داشته باشد، معروف ترین گاز های هالوژنه ای که تولید شده اند عبارتند از هالون 1301 و هالون 1211 که از آنها نیز برای خاموش کردن آتش و در کپسول آتشنشانی استفاده می شد. نحوه نام گذاری این کپسول های آتشنشانی توسط ارتش ایالات متحده آمریکا انجام شده است که هر کدام از این اعداد از چپ به راست دارای معنی و مفهوم خود هستند مه در ادامه به ترتیب از اولین عدد سمت چپ این اعداد را برای شما توضیح می دهیم:

  • اولین عدد: اتم های کربنی که در گاز موجود است.
  • دومین عدد: اتم های فلور که در گاز هالوژن وجود دارد.
  • سومین عدد: اتم های کلر موجود در گاز هالوژن
  • چهارمین عدد: اتم های برون موجود در گاز
  • عدد پنجم: تعداد اتم های ید که در گاز هالوژن موجود است (اگر این عدد در کد چهار رقمی موجود نبود یعنی این که از عنصر ید در این گاز استفاده نشده است)

 کپسول آتش نشانی گاز هالوژن

نحوه عملکرد گاز هالوژن در زمان آتش سوزی در کپسول آتشنشانی

نحوه خاموش کردن آتش در کپسول هالوژنه به این صورت است که با استفاده گاز هالوژن یا اصطلاحا هالون که به صورت مایع و تحت فشار در کپسول آتش نشانی ذخیره شده است در آتش اختلال شیمیایی ایجاد می کند وشعله های آتش را از بین می برد و از طرفی از پیشرفت آتش سوزی جلوگیری کند و به این صورت اطفاء حریق را برای شما به صورت تمام و کمال انجام می دهد و اتفاقا به عنوان یکی از خاموش کننده های بسیار موثر شناخته شده است.

یکی از مزایای گاز هالوژن مورد استفاده در کپسول آتشنشانی این است که وقتی شما با استفاده از آن آتش سوزی را خاموش می کنید هیچ ردی از خود باقی نمی گذارد و هیچ مواد اضافه ای را در محل آتش سوزی بعد از خاموش کردن نمی بینید. این خصوصیت باعث شده است که از این کپسول های آتشنشانی برای خاموش سازی آتش سوزی نوع B و C استفاده شود و بیشترین استفاده از این کپسول ها در محل نگهداری قطعات الترونیکی مانند سرور ها، اتاق های کامپیوتر و یا کشتی ها و هواپیما ها و برج های مراقبت.
گاز هایی که معمولا در این کپسول ها استفاده می شد 1211 و 2402 و 1301 بود که در سال 1994 برای لایه ازون مضر تشخیص داده شد و برای جلوگیری از آثارمخرب ضد محیط زیست آنها دیگر استفاده نشدند و به مرور زمان گاز هایی با تاثیرات مشابه مانند هالوترون و FE-36 استفاده شد که هم در اطفاء حریق خوب عمل می کنند و هم برای محیط زیست مضر نیستند.