درجه کپسول آتشنشانی این روز ها به عنوان یکی از قسمت ها و قطعات مهم شناخته می شود. درجه یا فشار سنج کپسول آتشنشانی به ما کمک می کند که از سالم بودن و شارژ بودن کپسول های آتشنشانی خود با خبر شویم و به این صورت بتوانیم در شرایط اضطراری و مواقعی که دچار صانحه آتش سوزی شده ایم آمادگی بیشتری داشته باشیم. در این مطلب از گروه اعلام حریق ارجمندی قصد داریم که در خصوص درجه و فشار سنج کپسول های آتشنشانی صحبت کنیم و شما را با این موضوع آشنا کنیک.

 

درجه کپسول آتشنشانی یا فشار سنج چیست و نحوه کار کردن آن چگونه است؟

زمانی که شما به یک درجه کپسول آتشنشانی نگاه می کنید، این قطعه بوسیله فشار سنج، فشار گاز موجود در کپسول آتشنشانی را به شما نشان می دهد و به زبان ساده تر این درجه برای شما موجودی کپسول آتش نشانی را برای شما مشخص می کند. در اوایل که فشار سنج و درجه کپسول آتشنشانی پا به عرصه گذاشت بیشتر برای کپسول های آتش نشانی پودر و گاز استفاده می شد، ولی کم کم به خاطر مزایای این قطعه در کپسول های آتش نشانی در بقیه کپسول های آتش نشانی نیز استفاده شد. استفاده از کپسول های آتش نشانی که دارای درجه یا همان فشار سنج هستند باعث می شود که در زمان هایی که اتفاقی نیافتاده است شما بتوانید از شارژ بودن و سالم بودن کپسول آتشنشانی خود اطمینان حاصل کنید تا بتوانید در زمانی که قصد اطفاء حریق دارید، وسایل و تجهیزات شما کامل و سالم باشند. از طرفی برخی از این درجه ها در کپسول آتشنشانی، پر بودن و شارژ شدن بیش از حد را می تواند به شما نمایش دهد و شما را از خطرات احتمالی در این خصوص آگاه کند.

شما می توانید یک نمونه از درجه های کپسول آتشنشانی را در تصویر زیر مشاهده کنید. در این نمونه درجه قسمت سبز رنگ به این معنی است که کپسول آتش نشانی مورد نظر شما به صورت کامل و صحیح شارژ شده است و قسمت قرمز نشان دهنده این است که شما باید در اولین فرصت کپسول آتشنشانی خود را به نمایندگی ها و مرکز معتبر شارژ کپسول آتشنشانی ببرید.

 درجه کپسول آتشنشانی

یکی دیگر از نمونه های درجه کپسول آتشنشانی علاوه بر اینکه خالی بودن و شارژ بودن را به شما نشان می دهد، یک حالت دیگر هم به شما نشان می دهد که Over Charge نام دارد. وقتی درجه کپسول آتشنشانی شما این قسمت را نشان دهد یعنی اینکه کپسول آتشنشانی مورد نظر شما بیش از حد مجاز شارژ شده و برای سرویس دهی باید آن را به شرکت های مجاز ببرید.

درجه کپسول آتشنشانی جدید 

فشار سنج ها و درجه های کپسول آتشنشانی به چند دسته تقسیم می شوند؟

انواع فشار سنج ها عبارتند از فشار سنج دیافراگمی، فشار سنج کپسولی. هر کدام از این فشار سنج ها در شرایط مختلفی استفاده می شود. در این میان فشار سنج های بوردونی چون می توانند فشارهای بالا را به راحتی و دقت بالا نشان دهند استفاده بسیار زیاد و گسترده ای دارند و تقریبا می توان گفت که بهترین نمونه فشار سنج برای استفاده در کپسول های آتش نشانی هستند. یکی دیگر از مزایای این فشار سنج ها این است که بازه اندازه گیری بالایی دارند و می توانند از 0.6 بار تا 1600 بار را به شما نشان دهند. همچنین دقت بالای این فشارسنج ها و این نمونه درجه کپسول آتشنشانی باعث می شود که شما بتوانید با اطمینان بیشتری از کپسول آتشنشانی خود استفاده کنید و به این صورت در زمان حادثه آمادگی خود را حفظ کنید.

نکته آخری که باید در خصوص درجه کپسول آتش نشانی به یاد داشته باشید این است که این درجه ها دارای جهت حرکتی خلاف عقربه ساعت هستند و روی برچسب های موجود در بر روی کپسول آتشنشانی مقدار درجه مناسب برای کپسول را حتما ثبت کرده اند.