زمانی که بحث اطفا حریق به میان می آید، اولین موضوعی که باید در نظر بگیرید این است که منشاء آتش را مشخص کنید و سپس دست به کار خاموش کردن آتش با کپسول آتشنشانی یا سایر تجهیزات اطفا حریق شوید. البته موضوعی که باید در نظر داشته باشید این روند ممکن است همیشه به سادگی انجام نشود و نداشتن آگاهی و اطلاعات لازم ممکن است باعث بروز مشکلات جدی شود و یا آتش را تشدید کند. از آنجایی که در مطلب "انواع آتش" در خصوص مشاء آتش ها صحبت کردیم، این مقاله از گروه اعلام حریق ارجمندی را به بررسی انواع  کپسول آتشنشانی می پردازیم تا بتوانید در شرایط اضطراری تصمیمات درستی بگیرید و به این صورت از بروز خطر های احتمالی پیشگری کنید.
کپسول های آتشنشانی به طور کلی به دسته تقسیم می شوند که در ادامه این موارد را با هم بررسی می کنیم.

 

کپسول آتشنشانی آب و گاز

که به آن کپسول آتشنشانی آب و گاز برای زمان هایی که قصد خاموش کردن آتشسوزی مبلمان، موکت و فرش را دارید کاربرد دارند. اما استفاده از این کپسول ها برای خاموش کردن مایعات آتش زا و یا روغن خوراکی در حال اشتعال اصلا درست نیست و ممکن است که باعث ایجاد سانحه های بدی شود. به همین دلیل بهترین مکان برای استفاده از این کپسول ها اتاق خواب یا پذیرایی است، اما باید به یاد داشته باشید که اصلا این کپسول ها را در آشپزخانه قرار ندهید.

 کپسول آتشنشانی آب و گاز

کپسول های آتشنشانی فوم

کپسول آتشنشانی فوم برای خاموش کردن مایعات اشتعال زا و چوب استفاده می کند. اما باید به یاد داشته باشید که استفاده از این کپسول ها برای خاموش کردن آتش سوزی در اثر برق مانند اتصال کوتاه وسایل الکتریکی و... و آتش سوزی روغن خوراکی مناسب نیست. پس به این ترتیب بهترین مکان برای قرار دادن این کپسول ها در خودرو و یا در پارکینگ شماست.

 کپسول آتشنشانی فوم

کپسول های آتشنشانی CO2

کپسول آتشنشانی CO2 (دی اکسید کربن) گزینه های مناسبی برای مقابله با آتش سوزی هایی که در اثر برق بوجود آمده اند و یا آتش سوزی مایعات اشتغال زا هستند. ولی برای خاموش کردن مبل با روکش چرم و آتش سوزی هایی که مربوط به آشپزخانه هستند مناسب نیستند.

کپسول آتش نشانی پودر و گاز

کپسول آتشنشانی پودر و گاز برای خاموش کردن آتش های تقریبا با وسعت زیاد در خانه به کارگاه می رود و از آنها برای مقابله با آتش سوزی های مایعات اشتعال زا، گاز های اشتعال زا، آتش سوزی های به دلیل جریان برق و الکتریسیته استفاده می شود.
البته باید به یاد داشته باشید که این کپسول ها برای آتش سوزی هایی که منشاء آنها چربی غذا یا روغن است قابل استفاده نیست و شما همچنان نمی توانید از این کپسول آتشنشانی در آشپزخانه خود استفاده کنید.

 کپسول آتشنشانی Co2 و پودر خشک

کپسول آتشنشانی مواد شیمیایی خیس شده

این کپسول ها بهترین گزینه برای اطفا حریق مبلمان چرمی و روغن های پخت و پز هستند و این یعنی بالا خره یک کپسول آتش نشانی برای آشپزخانه پیدا کردیم! اما نکته ای که در خصوص این کپسول ها باید به یاد داشته باشید این است که خاموش کردن آتش سوزی در اثر برق یا گاز های اشتعال زا با این کپسول ها ممکن است برای شما بسیار خطر ناک باشد. به این ترتیب می توان گفت بهترین مکان برای استفاده از این کپسول ها آشپزخانه و یا اتاق پذیرایی (البته در صورتی که مبل های چرمی داشته باشید) است.

 کپسول آتشنشانی مواد شیمیایی

پتو های مخصوص خاموش کردن آتش

زمانی که قصد خاموش کردن آتش های کوچک و محدود مثلا در آشپزخانه، پذیرایی و اتاق خواب خود را دارید می توانید از این پتو ها استفاده کنید و بدون هیچ نگرانی آتش مورد نظر خود را خاموش کنید. این وسیله برای داخل خودرو شما نیز مناسب است و برای مواردی که لباس کسی در حال سوختن است می توانید از آن استفاده کنید.

 

خب امیدواریم که این مطلب از اعلام حریق ارجمندی استفاده لازم را برده باشید. ولی در پایان یک نکته مهم که حتما باید در نظر داشته باشید این است که برای مقابله بهتر با آتش شما باید تجهیزات اطفا حریق هر قسمت را به صورت استاندارد و اصولی انتخاب کنید. چرا که با این کار شما در روند خاموش سازی آتش سریع تر و ایمن تر انجام می شود و به این صورت جان و مال شما آسیب کمتری خواهد دید.