یکی از حادثه هایی که در سوانح مربوط به رانندگی و خودرو ها باعث خسارت بالایی به جان و مال شما می شود آتش سوزی است که در این مطلب از گروه اعلام حریق ارجمندی قصد داریم بیشتر در این خصوص صحبت کنیم، پس با ما همراه باشید.

 

چرا باید در خودرو کپسول آتشنشانی به همراه خود داشته باشیم؟

یکی از پر استفاده از وسایل نقلیه این روز ها خود رو شخصی است و همین پر استفاده بودن باعث شده است که این وسایل نقلیه همواره دستخوش اتفاقات ناگوار و تصادفات زیادی باشد. مخصوصا در کشور ما که خودرو ها از نظر امنیتی اصلا وضعیت مناسبی ندارند.
در چنین شرایط به همراه داشتن کپسول آتشنشانی در خودرو ها یک موضوع بسیار مهم است، چرا که خطرات و حوادث همیشه در کمین اند و ممکن است و افرادی از این موضوع کمترین آسیب را می بینند که بیشترین آمادگی را داشته باشند.

 

چطور کپسول آتشنشانی مخصوص خودرو انتخاب کنیم؟

اولین چیزی که در زمینه اطفا حریق در خودرو و انتخاب کپسول آتشنشانی باید در نظر داشته باشید این است که ابتدا منشاء این آتش سوزی را مشخص کنید.
آتش سوزی خودرو معمولا صرف به یک دلیل اتفاق نمی افتد، بلکه عوامل مختلفی دست به دست هم می دهند که آتش سوزی اتفاق بیافتد، این عوامل می توانند موارد زیر باشند:

  • نقص فنی
  • مشکل مکانیک بوجود آمده در خودرو
  • خطای راننده
  • دلایل شیمیایی

در خودرو ها از آنجایی که تنوع این عوامل موثر در آتش سوزی زیاد است، شما ابتدا باید دلیل آتش سوزی را پیدا کنید و سپس دست به کار شوید، دلیل ای موضوع هم بسیار ساده است، آتش سوزی های کوچک در خودروها باعث بوجود آمدن آتش سوزی های بزرگتر می شود. پس در ادامه این مطلب به بررسی دلایل عمده آتش سوزی در خودرو ها می پردازیم تا در شرایط بحرانی بتوانید بهترین کپسول آتشنشانی خودرو را انتخاب کنید.

جایگذاری کپسول آتش نشانی مخصوص ماشین خودرو 

دلایل عمده آتش سوزی در خودرو ها چیست؟

 

نشت سوخت از قسمتهای سیستم سوخت رسانی

یکی از رایج ترین و معمول ترین دلایل آتش سوزی خودرو ها بروز مشکل و نقص در سیستم سوخت رسانی آن است که همین موضوع نیز باز دلایل خاص خود را دارد. اما به طور کلی تعداد زیادی از موارد این چنین که برای خودرو ها پیش می آید به دلیل خاصیت خورندگی سوخت ها ماشین است که باعث می شود قطعات خودرو را به تدریج تحت تأثیر قرار دهد و به این صورت بتواند نشتی سوخت اتفاق بیوفتد. در چنین حالتی اگر سوخت ماشین که به عنوان مثال بنزین باشد روی قطعات داغ خودرو بریزد احتمال بروز آتش سوزی بسیار بالا خواهد بود، پس در چنین شرایطی به یاد داشته باشید که هر وقت بوی بنزین در خودروی خود احساس کرد این موضوع را سریع ریشه یابی و برطرف کنید .

 

بروز مشکل در سیستم برق رسانی و الکتریکی خودرو

دومین دلیلی که به طور معمول در خودرو ها باعث آتش سوزی می شود نقص ها و مشکلات مربوط به سیستم الکتریکی خودرو می باشد. این نواقص می تواند مربوط به سیم کشی، از بین رفت روکش سیم ها در اثر حرارت و مشکلات مربوط به باتری باشد که ممکن است باعث بروز مشکلات و حوادث ناگوار برای شما باشد. به همین دلیل بهترین راهکار برای پیشگیری از چنین مشکلاتی این است که هر از چند گاهی سیستم الکتریکی خودرو خود را چک کنید تا مطمئن شوید مشکل خاصی ندارد.

 

نشت سایر مایعات اشتعال زا درخودرو

خودرو ها و سایر وسایل نقلیه موتوری دارای مایعت قابل اشتعال زیادی هستند که به جز گازوئیل و بنزین که سوخت محسوب می شوند می توان از مواردی مانند: روغن ترمز، روغن موتور، روغن هیدرولیک یاد کرد. زمانی که خودرو شما روشن است این مایعات قابل اشتعال در حال گردن و حرکت هستند و در چنین شرایطی ممکن است که مسیر آن ها دارای نشتی باشد و ریخت این مایعات روی قسمت های داغ خودرو باعث می شود که آتش سوزی رخ دهد.

 کپسول آتشنشانی خودرو

بهترین انتخاب برای کپسول آتشنشانی مناسب خودرو چیست؟

یکی از مواردی که روی انتخاب کپسول آتشنشانی شما تاثیر مستقیمی دارد این است که شما با کدام یک از کلاس های آتش سوزی رو برو هستید و سپس با توجه به آن باید بهترین و کارامد ترین کپسول را متناسب با نیازهایتان استفاده کنید. شما می تواند مطلب انواع آتش را برای درک بهتر این موضوع مطالعه کنید.

اما به طور کلی در خودرو با سه دسته آتش روبرو هستیم:

حریق نوع A: که به آتش سوزی های مربوط به لاستیک و چوب و پارچه وبقیه جامدات گفته می شود.

حریق نوع B: این آتش سوزی ها در اثر مایعات اشتعال زا مانند بنزین و گازوئیل و ... بوجود می آیند.

حریق نوع E: آتش سوزی هایی که در اثر برق و مشکلات الکتریکی بوجود می آیند، مانند اتصالی و سوختن سیم کشی های خودرو.

در چنین حالتی بهترین انتخاب برای کپسول آتشنشانی مناسب خودرو، کپسول آتشنشانی پودر و گاز خواهد بود و شما می توانید با استفاده از این کپسول هر سه مورد آتش سوزی های رایج را پوشش دهید.

 

کپسول آتش نشانی پودر و گاز مخصوص خودرو باید چه خصوصیاتی داشته باشد؟

کپسول های آتشنشانی پودر و گاز مخصوص خودرو در اندازه های یک الی دو کیلو ساخته و عرضه می شوند. و حمل آنها برای شما باید بسیار راحت باشد.

 

 

بهترین محل برای نصب کپسول آتش نشانی در خودرو کجاست؟

بهترین محل برای نصب کپسول آتشنشانی در خود رو جایی که بتوانید در شرایط اضطراری به راحتی به آن دسترسی داشته باشید و به این ترتیب زیر صندلی شاگرد و صندوق عقب محل مناسبی برای کپسول آتش نشانی خودرو می باشد. شما باید در نظر داشته باشید که محل کپسول شما امن باشد و در صورت تصائف آسیب نبیند و کارایی خود را از دست ندهد.