کپسول های آتشنشانی انواع مختلفی دارند که هر کدام از آنها در شرایطی خاصی مورد استفاده قرار می یرند و به عبارت دیگر مخصوص خاموش کردن نوع مشخصی از آتش سوزی هستند. برای این که تفاوت انواع مختلف کپسول های آتشنشانی را بهتر درک کنید، بهترین راه این است که ابتدا آن ها بشناسید و با خصوصیات هر کپسول آتشنشانی به صورت جداگانه آشنا شوید.

کپسول های آتشنشانی به 5 دسته بندی زیر تقسیم می شوند:

 

تفاوت کپسول های آتشنشانی

 

کپسول آتشنشانی بیوورسال

بیوورسال یک خاموش کننده بینظیر است که دارای تکنولوژی بسیار مدرن برای اطفاء حریق و مقابله با آتش سوزی هایی با حجم زیاد و در یک فضای سه بعدی را دارد. ماده خاموش کننده موجود در کپسول آتشنشانی بیوورسال یک مایع کنسانتره فرموله شده است که به وسیله آب رقیق می شود و به همین دلیل این کپسول در عمل دارای عملکرد بسیار قوی است. این ماده آتشنشانی هیچ اسیبی به محیط زیست نمی رساند و می توان گفت که دوست دار محیط زیست، بدون ضرر برای انسان که علاوه بر این موارد هیچ آسیبی به محل زندگی گیاهان نمی زند و هیچ موجود زنده را تهدید نمی کند. این موارد علاوه بر اینکه برای محیط زندگی شما مفید است، باعث می شود که بتوانید در شرایط مختلف از این کپسول استفاده کنید و اصلا نگران مسموم شدن و یا آسیب دیدن تجهیزات مختلف در ساختمان و محل مورد نظر خود نداشته باشید.
روش کاری بیوورسال این است که ماده سوزنده آتش سوزی را محاصره می کند و به این شکل امکان آتش سوزی مجدد را از بین می برد. این ماده همچنین می تواند گاز های قابل اشتعالی فرصت آتش گرفتن پیدا نکرده اند را محاصره کرده و از آتش سوزی آنها جلوگیری کند.
تنها نکته ای که در مورد این کپسول آتش نشانی است این می باشد که شما نمی توانید برای خاموش سازی آتش سوزی های الکتریکی از این کپسول استفاده کنید.

 کپسول آتشنشانی بیورسال

کپسول آتشنشانی CO2 (دی اکسید کربن)

این نوع خاموش کننده دارای 2/3 گاز دی اکسید کربن در سیلندر است، به همین دلیل فشار در بدنه آن بسیار زیاد است و باید بدنه آنها از جنس فولاد باشد تا بتواند در برابر این فشار دوان بیاورد. گاز CO2 قابلیت آتش سوزی ندارد و از هوا سنگین تر است، به همین دلیل برای اطفاء حریق روی آتش را می پوشاند و به عبارتی آتش سوزی را خفه می کند. کپسول آتشنشانی CO2 را نباید در برابر تابش مستقیم خورشید یا حرارت قرار داد.
سر نازل این کپسول های آتش نشانی به صورت قیفی است، دلیل شکل سر قیفی شکل این است که این حال از سرعت بالای گاز در زمان خروج از سیلندر جلوگیری می کند و منبسط می شود و همچنین باعث می شود که ماده خاموش کننده را ساده تر به سمت آتش سوزی راهنمایی کنید.
این گاز سمی نیست، ولی بهتر است که از آن به میزان زیاد در فضای بسته استفاده نکنید، چون ممکن است باعث خفگی شود.

 کپسول آتشنشانی co2

کپسول آتشنشانی پودر و گاز

کسپول آتشنشانی پودر و گاز در نمونه های قابل شارژ و یک بار مصرف در بازار عرضه می شوند و قیمت پایینی که دارند باعث پرطرفدار شدن آن ها شده است. پودر و گاز مورد استفاده در این کپسول های آتش نشانی سمی نیست، ولی چون از مواد شیمیایی می باشد باعث می شود که راه تنفسی دچار التهاب شود و در محیط های بسته قدرت بینایی را کاهش دهد.

 کپسول آتشنشانی پودر

کپسول آتشنشانی فوم

ماده فوم یا همان کف استفاده شده در کپسول های آتشنشانی غیر قابل کنترل است و بیشترین استفاده از آن برای ماقبله با مایعات قابل اشتعال است ولی شما می توانید از این نوع خاموش کننده برای اطفاء حریق ماده های خشک نیز استفاده کنید.
کف مورد استفاده برای خاموش سازی که نوع پروتئینی آن از تخمیر شدن مواد دامی غیر خوراکی تهیه می شود و یا به صورت شیمیایی تولید شده و مورد استفاده قرار می گیرد. وقتی کف بوسیله سر لوله به سمت آتش سوزی پاشیده می شود، نازل کپسول آتشنشانی کف ساز هوا را با مخلوط درون کپسول ترکیب می کند. این کف ها دارای روند پخش شدن بسیار سریعی هستند و به این صورت باعث می شوند که روی حریق پوشانده شود و اکسیژن لازم برای آتش به آن نرسد و از طرفی دود ناشی از آتش در فضا پخش نشود.

 کپسول آتشنشانی فوم

کپسول آتشنشانی آب و گاز

کپسول آتشنشانی آب و گاز برای آتس سوزی های معمولی مانند چوب و کاغذ و لاستیک و به طور کلی مواد خشک استفاده می شود. آب همانطور که همه ما می دانیم یکی از بهترین موارد برای اطفاء حریق است و هم از نظر خاموش کنندگی و خنک کنندگی، و هم از نظر به صرفه بودن از نظر قیمت بسیار مناسب است. خاموش کننده های آب که در ادامه تصاویر آنها را مشاهده می کنید به دو دسته زیر تقسیم می شوند.

  • خاموش کننده حاوی آب و هوا
  • خاموش کننده حاوی آب و گاز

کپسول آتشنشانی آب و گاز