جعبه های آتشنشانی این روز ها یکی از ابزار بسیار کارآمد و حرفه ای در خصوص اطاء حریق دستی ساختمان ها هستند و انتخاب درست آن ها در زمان ساخت ساختمان و داشتن آمادگی استفاده از آن ها در شرایط اضطراری باعث می شود که تلفات جانی و مالی کمتری را متحمل شوید. جعبه های آتشنشانی دارای انواع مختلفی هستند که در این مطلب ما قصد داریم در مورد یکی از انواع خاص آنها، یعنی جعبه آتشنشانی هوزریلی صحبت کنیم.

 

منظور از جعبه آتشنشانی هوزریلی چیست؟

جعبه های آتش نشانی هوزریلی شبیه به جعبه های آتش نشانی با شیلنگ برزنتی هستند، با این تفاوت که شیلنگ و قرقره آن ها به اصطلاحا هوزریلی است. شیلنگ آتش نشانی مورد استفاده در این جعبه های آتش نشانی از جنس لاستیک مقاوم هستند که در ادامه جزئیات بیشتری را در خصوص شیلنگ های آتش نشانی هوزریلی، قرقره های هوزریلی، دبی آب هوزریل و... را در اختیار شما قرار می دهیم.

 شیلنگ و قرقره آتش نشانی هوزریل

جعبه آتش نشانی هوزریل چه خصوصیاتی دارد؟

جعبه های آتشنشانی هوزریلی نمونه ای جعبه های آتش نشانی هستند که در آن ها از قرقره های مخصوص که دارای یک قسمت هرز گرد در مرکز قرقره آتش نشانی استفاده می شود و این قسمت وظیفه آب رسانی را بر عهده دارد، شیلنگ های مورد استفاده در این جعبه های آتش نشانی به این صورت است که از جنس لاستیک مقاوم می باشد و می تواند فشار زیادی را تحمل کند؛ این شیلنگ ها دارای قطر کمتری از نمونه های برزنتی هستند کاملا غیر قابل نفوظ می باشند. شیلنگ های هوزریل دارای قطر 19 میلی متر (4.3 اینچ) هستند و طول آن ها معمولا 20 متر می باشد. بازکردن، آب رسانی، استفاده و اطفاء حریق با استفاده از جعبه های آتش نشانی هوزریلی ساده تر از جعبه های آتش نشانی برزنتی است و نیازی به آموزش خاصی ندارد؛ این در صورتی است که استفاده از شیلنگ های برزنتی مورد اسفتاده در جعبه های آتشنشانی نیازمند این است که شما آموزش های لازم با آن را دیده باشید.
مورد بعدی این است که شما باید برای استفاده از شیلنگ های برزنتی آن های را به صورت کامل باز کنید و سپس شیلنگ را با استفاده از کوپلینگ مخصوص به شیر وصل کرده و سپس شیر را باز کنید. این در صورتی است که شما به سادگی می توانید از جعبه های آتشنشانی هوزریلی استفاده کنید. همچنین سیستم های آب رسانی جعبه های آتشنشانی هوزریلی از نوع تر می باشد، یعنی آب مورد نیاز برای اطفا حریق از طریق لوله کشی ها یا همان رایزر ها انجام می شود. از آنجایی که آب این رایز ها همیشه توسط مخزن آب اضطراری ساختمان و پمپ تامین می شود، به آن ها سیستم رایز تر نیز می گویند.
ساختار شیلنگ هوزریل به این صورت است که از یک تیوب داخلی مقاوم در برابر فشار ساخته شده که بوسیله نخ های محکمی که در اطراف آن بافته شده تقویت شده است و در اطراف آن ها یک لایه از جنس pvc که در برابر فشار، سایش و کشش مقاوم است قرار داده شده.

 جعبه آتش نشانی هوزریلی

جعبه های آتش نشانی هوزریل کجا نصب می شوند؟

  • یک جعبه آتش نشانی هوزریل باید بتواند تا شعاع 800 متر مربع اطراف خود را پوشش دهد.
  • فشار آب داخل هوزریل باید 2 بار باشد و وقتی شیلنگ را در حالت جت قرار می دهند بتواند در هر دقیقه 30 لیتر آب خروجی پرفشاری داشته باشد.
  • ارتفاع مناسب برای نصب جعبه آتشنشانی هوزریلی مانند سایر جعبه های آتشنشانی است، یعنی کف جعبه باید حداکثر 120 و یا حداقل 100 سانتی متر باشد.
  • محل نصب آن نیایید در مسیر رفت و آمد خروج اضطراری باشد.

خب امیدواریم که این مطلب، اطلاعات خوبی را در اختیار شما قرار داده باشد. همچنین شما می توانید برای آگاهی بیشتر در این خصوص مطالب زیر را مطالعه کنید.

محل استفاده از جعبه آتشنشانی کجاست؟

آیا استفاده از جعبه آتشنشانی اجباری است؟