از زمان های قدیم یکی از راههای بسیار موثر و کارآمد برای خاموش کردن آتش، جلوگیری از رسیدن اکسیژن به آن یا اصطلاحا خفه کردن آتش بوده است. امروزه این کار بوسیله پودرهای آتشنشانی انجام می شود که بارز ترین نمونه آن کپسول آتشنشانی حاوی پودر خاموش کننده است که به آن کپسول آتشنشانی پودر و گاز هم می گویند. در این مطلب از گروه اعلام حریق ارجمندی قصد داریم که در مورد انواع پودر آتش نشانی صحبت کنیم، پس با ما همراه باشید.

 

چند نوع پودر آتش نشانی داریم؟

پودر های مورد استفاده درکپسول های آتششانی به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند:

  • پودر خشک
  • پودر شیمیایی

 پودر آتشنشانی خشک

پودر آتشنشانی خشک

این نمونه پودر های آتشنشانی برای خاموش کردن آتشسوزی که در اثر سوختن نفت و روغن بوجود آمده اند بسیار مفید است و همچنین می توانید از این پودر ها برای خاموش سازی آتش استفاده کنید.

 

پودر آتشنشانی شیمیایی

پودر شیمیایی از نظر ظاهری به شکل گرد و یا پودری بسیار نرم است که معمولا از مخلوط کردن چند ماده شیمیایی و سایر افزودنی های مورد استفاده در کپسول های شیمیایی استفاده می شود. مواد افزودنی که به پودر های شیمیایی اضافه می شود وظیفه این را بر عهداه دارد که از بهم چسبیدن پودرهای شیمیایی جلوگیری کند. پودرهای آتشنشانی شیمیایی را با توجه به مواد مورد استفاده در آنها و روش خاموش کردن آتش در آنها دسته بندی می کنند، که مهم ترین موارد در این دسته بندی ها عبارتند از:

  • مانکس
  • فسفات آمونیوم
  • کلرید پتاسیم
  • بی کربنات پتاسیم بر پایه اوره
  • بی کربنات پتاسیم
  • پودر جوش شیرین (بی کربنات سدیم)

 

مانکس

پودر مانکس که در کپسول آتشنشانی استفاده می شود خاصل ترکیب اوره و بی کربنات است که اصطلاحا به آن کربن دو پتاس هم می گویند و از نظر عملکرد بهتر از سایر پودر های مورد استفاده است. دلیل موثر بودن این پودر ها است است که زمانی که در معرض حرارت قرار می گیرد به سرعت به ذرات کوچکتر تقسیم می شود که این ذرات حتی کوچکتر از0.1 میکرون هستند. همین موضوع باعث می شود که این پودرها دارای خاصیت پخش شدن بسیار بالایی باشند. در ضمن این پودرها را می توان در کپسول آتشنشانی فوم استفاده کرد.

 

پودر آتشنشانی فسفات آمونیوم

شما می توانید از این پودر آتشنشانی برای خاموش کردن مواد جامد، گاز و مایع استفاده کرد و همچنین برای اطفاء حریق آتش سوزی هایی که در اثر الکتریسیته بوجود آمده اند نیز کاربرد دارد. این نوع پودر آتشنشانی را به نام پودر چند حالته نیز می شناسند و به آن ABC نیز گفته می شود. روی کپسول های حاوی این نوع پودر نیز عبارت A.B.C حک شده است.

 

پودر آتشنشانی کلرید سدیم

این پودر برای خاموش کردن مایعات قابل اشتعال، گاز های قابل اشتعال و آتش سوزی در اثر برق مورد استفاده قرار می گیرد.

 پودر آتشنشانی شیمیایی

پودر آتش نشانی بی کربنات پتاسیم بر پایه اوره

این نمونه پودر آتش نشانی نیز مانند نمونه قبلی برای اطفا حریق آتش سوزی هایی که در اثر گاز ها و مایعات قابل اشتعال استفاده می شود. همچنین شما می توانید با استفاده از آن آتش سوزی های در اثر برق را نیز خاموش کنید.

 

پودر آتشنشانی بی کربنات پتاسیم

این پودر هم مانند دو نمونه قبل برای خاموش کردن مایعات قابل اشتعال، گاز های قابل اشتعال، و آتش سوزی های در اثر اتصالی و حوادث برق استفاده می شود.

 

پودر آتشنشانی جوش شیرین (بی کربنات سدیم)

این نوع پودر که آن را به نام پودر شیمیایی آتش نشانی معمولی نیز شناخته می شود از جوش شیرین یا بی کربنات سدیم تشکیل شده است و برای مقابله و خاموش کردن آتش سوزی های نوع B و C وD استفاده می شود و همچنین شما می توانید آتش سوزی های نوع Eنیز با استفاده از این پودر ها دفع کنید.

شما می توانید برای آشنایی با انواع آتش و انواع کپسول های آتش نشانی مطالب زیر را مطالعه کنید