فوم های آتشنشانی چه ویژگی هایی دارند؟

فوم های آتش نشانی این روز ها یکی از بهترین و موثر ترین مواد برای خاموش سازی آتش سوزی هستند که با توجه به ویژگی های مهم وکلیدی که دارند می توانند در زمان آتش سوزی برای شما بسیار مفید و موثر واقع شوند.

  • سرعت عمل بالا در زمان اطفاء حریق
  • فوم های آتشنشانی توانایی مقابله با حرارت ایجاد شده در اثر آتش سوزی را دارد.
  • قدرت مخلوط شدن این فوم ها با سوخت بسیار پایین است و به این صورت دیر تر اشباع می شود و قدرت سوزندگی پایینی دارد.
  • فوم های آتشنشانی می توانند که به راحتی از انتشار بخارهای قابل اشتعال جلوگیری کنند.
  • فوم های آتشنشانی مقاوم در برابر الکل، در زمان هایی که منشاء آتشسوزی الکل می باشد با آن مخلوط نمی شوند.

 کپسول آتش نشانی حاوی فوم

انواع فوم های آتشنشانی

  • فوم آتشنشانی پروتئینی
  • فوم آتشنشانی فلوپروتئین
  • فوم آتشنشانی فیلم ساز فلوپروتئینی
  • فوم آتشنشانی فیلم ساز آب دار
  • فوم آتشنشانی فیلم ساز آب دار مقاوم در برابر الکل
  • فوم های آتشنشانی مقاوم در برابر الکل با انبساط متوسط و بالا

 

فوم آتشنشانی پروتئینی

فوم های آتشنشانی پروتئینی معمولی فقط برای خاموش کردن آتش سوزی های در اثر سوخت ها نفتی به کار می روند و روند کاری آنها به این صورت استیک پوشش هماهنگ و پایدار روی محل آتش سوزی ایجاد می کنند و آتش را به آهتگی خاموش می کنند. این فوم ها از نظر قیمت بسیرا به صرف تر از سایر نمونه های فوم هستند. زمانی که قصد استفاده از این فوم ها در کپسول آتشنشانی را دارید باید به یاد داشته باشید که نازل کپسول آتشنشانی باید از نوع هواکشی بایشد تا این مواد با هوا مخلوط شده و برای شما فوم مورد نظرتان را تولید کنند. پیشینه تولید این فوم های آتشنشانی به دوران جنگ جهانی دوم بازمی گردد و طریقه عملکرد آنها به این صورت است که از تجزیه و خرد شدن ذرات پروتئین در اثر مخلوط شدن با هوا بوجود می آید.

 فوم آتش نشانی در حال استفاده  

فوم آتش نشانی فلوئوروپرتئینی FP(Fluoroprotein Foam) 

زمانی که به فوم های آتشنشانی پروتئینی موادشیمیایی اضافه می شود، شاهد افزایش سرعت اطفاءحریق توسط فوم خواهیم بود و این نمونه فوم آتشنشانی که برای اطفاء حریق بسیار مناسب است علاوه بر این که از آتش سوزی دوباره جلوگیری می کند، برای مقابله با آتش سوزی های در اثر مایعات قابل اشتعال به کار می رود. پودر اولیه این فوم ها را می توان با هرگونه آبی مخلوط کرد، ولی باید حواستان باشد که روند مخلوط شدن این فوم ها باید به درستی انجام شود.

 

فوم آتشنشانی فیلم ساز فلوپروتئینی(FFFP) Film Forming Fluoroprotein Foam 

این نمونه فوم علاوه بر اینکه همه خصوصیات مثبت فوم های آتشنشانی فلوپروتئینی را دارد، یک لایه مانند فیلم که از آب تشکیل شده است روی سطح مایعات مشتعل ایجاد می کند که همین موضوع باعث می شود که سرعت اطفاء حریق بالاتر برود ودر ضمن از آتش سوزی دوباره جلوگیری کند.

 FFFP فوم آتشنشانی

فوم آتشنشانی فیلم ساز آب دار(AFFF) Aqueous Film Forming Foam 

ترکیبات این نوع فوم آتش نشانی عبارتند از ترکیبات شیمیایی و عوامل فوم ساز مصنوعی که این فوم ها هم ماننده نمونه قبلی یک فیلم آبی روی آتش ایجاد می کند . سرعت پخش شدن این فوم ها روی آتش بالاست. همچنین شما در شرایطی که چند نفر قصد خاموش کردن یک آتش را دارند می توانید از این فوم ها به همراه پودر های آتش نشانی استفاده کنید.

 

 

فوم آتشنشانی فیلم ساز آب دار مقاوم در برابر الکل (AR-AFFF) Alchol Resistance -Aqueous Film Forming Foam 

این نمونه فوم آتش نشانی از ترکیب چند نمونه موادشیمیایی و پلیمرهای مصنوعی به دست می آید و سوخت هایی که به عنوان حلال نیز استفاده می شوند و قابلیت حل شدن بالایی در آب دارند را از بین می برد. فوم های فیلم ساز آب دار مقاوم در برابر الکل در برابر سایر سوخت ها و فراورده های نفتی مانند نمونه قبلی عمل می کنند ولی در زمان اطفائ حریق آتش سوزی های مربوط به مواد الکلی یک لایه پلیمر ضخیم بر روی آن بوجود می آورد که فوم را از سوخت جدا کرده و از بین رفتن لایه فوم جلوگیری می کند

 نازل پخش کردن فوم آتش نشانی

فوم فلوئوروپرتئینی فیلم ساز آب دارد مقاوم در برابر الکل با انبساط بالا Alchohol Resistance Film Forming Fluoroprotein Foam (AR-FFFP)

این فوم ها از مخلوط فوم های فلوئوروپروتئینی و پلیمر ساخته شده اند و در برابر سوخت ها فسیلی و فرآورده های نفتی مانند یک فوم آتشنشانی فیلم ساز آب دار عمل می کند و یک لایه آب دار روی آنها ایجاد می کند. همینطور در زمان هایی که شما با اشتعال مواد الکلی روبرو می شوید مانند نمونه قبلی یک لایه پلیمر ضخیم روی آن بوجود می آورد که فوم را از سوخت جدا می کند و از مخلوط شدن فوم با سوخت جلوگیری می کند.

 فوم فلوپروتئینی فیلم ساز آب دار مقاوم در برابر الکل

امیدواریم که این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد و توانسته باشید از آن استفاده لازم را ببرید، در ضمن شما می توانید شما می توانید برای آشنایی بیشتر با خاموش کننده و مبانی اطفاء حریق مطالب زیر را مطالعه کنید.